Avsnitt 104 – Disneyfilmer, Lego och Furries.

Dela!Share on Facebook10Tweet about this on TwitterShare on Reddit1Share on Google+0Share on StumbleUpon0Share on Tumblr0Digg thisPin on Pinterest0Email this to someone

Introduktion

I veckans avsnitt diskuteras vad som är social acceptabelt och hur det skulle kunna vara annorlunda i ett friare samhälle. Det blir också lite kort om nyheter och spel.


Veckans deltagare

Kristian
Hanna


Veckans ämnen

Disneyfilmer, Lego och Furries.

Kriminolog: Tv-spel bakom våldtäkterna
http://www.friatider.se/kriminolog-tv-spel-bakom-v-ldt-kterna
http://www.aftonbladet.se/debatt/article23121155.ab

Syster gav åtalad alibi för mordkvällen
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/syster-gav-%C3%A5talad-alibi-f%C3%B6r-mordkv%C3%A4llen-1.3463486

‘Secret Conversations:’ End-to-End Encryption Comes to Facebook Messenger
https://www.wired.com/2016/07/secret-conversations-end-end-encryption-facebook-messenger-arrived/

Sweden tests blockchain technology for land registry
http://www.reuters.com/article/us-sweden-blockchain-idUSKCN0Z22KV
http://chromaway.com/

UK kör welfare via blockchain
http://www.coindesk.com/uk-government-trials-blockchain-welfare-payments-system/


Övrigt

Bitsquare
https://bitsquare.io/

OpenBazaar
https://openbazaar.org/

OpenBazaar 2.0: P2P trade takes the next step
https://medium.com/@therealopenbazaar/openbazaar-2-0-p2p-trade-takes-the-next-step-4d75b7f23ec8#.r2agn3hn6

OpenBazaar’s First Mobile Shopping App
http://www.bazaarhound.com/

World Debt Clock
http://www.nationaldebtclocks.org/

Denna vecka: Liberöl i Göteborg och Stockholm
http://henrikalexandersson.blogspot.se/2016/07/denna-vecka-liberol-i-goteborg-och.html?spref=tw

Frihetsfaxen Meetup, 23 Juli, vid Kaknästornet!
Kordinater: http://kartor.eniro.se/m/JgQt1
http://frihetsfaxen.se/frihetsfaxen-meetup-lordagen-23-juli-2016-vid-kaknastornet/

Corax unconference 28 Juli – 31 Juli Malta
http://conf.corax.news/

Frihetsfrontens sommarseminarium 2016
http://henrikalexandersson.blogspot.se/2016/06/frihetsfrontens-sommarseminarium-2016.html

Freedomfest 27 Augusti
http://www.mises.se/2016/06/08/freedomfest-27-augusti-2016/
http://www.freedomfest.se/


Veckans speltips

Kristian

Hanna


Frihetsfaxen finns nästan överallt!

Frihetsfaxen.se – http://www.frihetsfaxen.se
Youtube! – https://www.youtube.com/frihetsfaxen
SoundCloud – http://www.soundcloud.com/frihetsfaxen
Mixcloud – https://www.mixcloud.com/Frihetsfaxen
Twitter! – https://twitter.com/frihetsfaxen
Facebook! – https://www.facebook.com/frihetsfaxen.se
Patreon! – http://www.patreon.com/frihetsfaxen
Oopih – https://www.oopih.com/index.php?a=page&name=frihetsfaxen
Du kan också stödja oss med Swish, Bitcoin eller Dash.

Maila oss gärna på: red@frihetsfaxen.se

RSS ström
http://frihetsfaxen.se/feed/

Statistik:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1iEnH1C6Qnjc96vdlA9oV-f0lJ8IyPm8swTY3xkDKoJo/edit?usp=sharing

Podcasters.se
http://podcasters.se/index.php/en/cb-profile/userprofile/Frihetsfaxen

Kristian på OpenBazaar
ob://@sajbear

Comments (4)

  1. Jonathan Barrefors

    Diskussionen om barn och iPads är väldigt intressant, men jag vet inte om jag är odelat positivt inställd till kombinationen. Själv är jag tekniskt lagd, men avskyr programmering och ”teknik” i den mer moderna bemärkelsen. Jag älskar matematiken- och fysiken bakom, men jag kan inte se skillnaden mellan ett moderkort och en brödrost. Problemet som jag ser med barn och, i synnerhet, surfplattor, är att surfplattorna är konstruerade för lek och spel, alltså det är det mest lättillgängliga i dem. Som jag ser det, så är det, så krävs det hårt arbete och många tråkiga timmar i böcker för att få en adekvat plattform att stå på för att kunna hantera surfplattan-, eller smartphonen på ”rätt” sätt och det saknar de flesta barn. Som jag ser det, så kommer ett barn med en surfplatta i händerna spela Angry Birds tills vederbörande får skavsår på fingrarna och inte börja leta efter instruktionsvideos för hur man lär sig programmera Java. Självklart finns det undantag, men de är just undantag. Tekniken har utvecklats i en rasande takt och ändå blir barnen dummare och dummare för varje år som går och deras fantasi tycks närma sig obefintlighet.

    En intressant bok på ämnet, för att promota böcker, är ”Dumbest Generation” som just tar upp paradoxen med att ungdomar idag kan mindre trots att de har mer förutsättningar idag än någonsin tidigare.

    En annan intressant sak är just det här med att man förr läste böcker och idag googlar man. Det är skillnaden mellan att lära sig och att ”få reda på”. Jag kan göra en snabb googling på hur man skruvar i en skruv, men då har jag inte lärt mig mer än greppen, medan jag genom att ta mig igenom en tung bok om snickeri lär mig hur jag skruvar i en skruv, i vilka material jag kan skruva i den i, om jag behöver plugg för att skruva i den, o.s.v. för att sedan med ”kunskapen” själv kunna förstå och utveckla konceptet. I den här frågan gjorde svenska skolan en omvändning under slutet av 1900-talet. Man skulle sluta memorera saker och istället få ett hum om dem och sedan glömma (mer eller mindre).

    Jag hoppas jag inte låter allt för mycket som en sur gammal gubbe (trotts att jag är yngre än er båda).

    En tänkvärd bild: http://67.media.tumblr.com/c6c8c32cce3233d4d67d2d57381ccbbe/tumblr_mgc1q0TnSZ1qzqsoto1_400.jpg

    • Fast det där handlar enligt mig bara om ifall man uppmuntras av sin omgivning att förstå hur saker funkar, ist för att bara acceptera att dom funkar och hur man gör för att använda dem. Du exemplifierar det själv med tekniken. Du bryr dig inte om hur den funkar, du bara lär dig använda den. Oavsett det är en surfplatta eller en brödrost.

      Man kan lära sig det mesta med ”brute force”, dvs bara prova sig fram och lära sig generella principer som man bär med sig vidare. Man behöver inte läsa instruktionsmanualen för att förstå de flesta tekniska prylar, för de har oftast snarlika interface och det gör att man lär sig generella idéer som man tar med sig vidare. De flesta surfplattor funkar ungefär likadant. De flesta datorer funkar ungefär likadant. De flesta bilar funkar ungefär likadant. Osv.

      Samma principer kan tillämpas på alla områden i livet. Man lär sig generellt först, sen lär man sig mer detaljer. Man börjar inte tvärtom, för då har man ingen aning om varför man behöver förstå detaljerna, och de försvinner lika snabbt som de kommit in. Om man inte råkar va intresserad av ämnet (vilket man sällan är i skolan). Och ofta behöver man inte kunna detaljerna, för att använda något. Hur många som kör bil vet hur motorns alla delar fungerar? Varför skulle dom behöva veta det ens?

      Det som är poängen med t.ex. YouTube är att man kan hitta experter på nästan allt, som kan guida en i all information och tala om för en och förklara varför man gör på ett visst sätt och sen kan man alltid gräva djupare själv om man verkligen är fascinerad av nåt. Men det finns ingen anledning alla ska ha detaljkunskap i allt. Det blir absurt.

      Skolan lär en att det är tråkigt att lära sig saker, att man tvingas memorera saker utan att ha någon motivation till varför man ska kunna det och hur det gör nytta. Det finns ingen återkoppling annat än betyg. Och är man inte motiverad av betyg, ja då finns ingen återkoppling alls.

      • Jonathan Barrefors

        Visst, har man någon form av mentor som uppmuntrar en till att lära sig mer och ledsagar en genom tekniken, så kommer man garanterat lära sig mycket och det är väl till stor dl det som gör att barn till framgångsrika människor blir framgångsrika. De har råd att betala någon privatlärare för att hela tiden engagera sig i barnet. Det vi ser med surfplattor och smartphones idag är att man köper en till sitt barn utan att introducera någonting.

        Faktum är att atombombs-allegorin är rätt bra. Inte på så sätt att atombomben hade varit ett helt oslagbart vapen i händerna på en medeltidsmänniska, utan tvärtom att den hade varit helt oanvändbar eftersom medeltidsmänniskan inte hade rätt grund att stå på för att hantera den.

        Jag menar självfallet inte att man måste nöta sig igenom tegelstensböcker för att kunna hantera elektroniken, men man behöver en viss förståelse för vad den kan göra. Det som gör mig negativ till surfplattor som första läromedel är att den är för användarvänlig. Allting är så enkelt och lättillgängligt att användaren inte behöver tänka själv. Där är en PC (dylikt) ett bättre alternativ. Jämför det med skillnaden att köpa en lego-byggsats kontra en färdig leksak. Även om det är lätt att bygga ihop byggsatsen, så kräver det ändå någon form av tänkande och engagemang, medan den färdiga leksaksbilen bara kan rulla fram. Även om det är teoretiskt möjligt att göra samma sak på en surfplatta som på en PC, så är det ett veritabelt helvete att skriva uppsatser t.ex.

        Frågan om skolan är högst subjektiv. Ibland är det tråkigt och ibland är det roligt. Även när det gäller tråkiga saker, så ser jag ändå den positiva effekten av att man konfronteras med nya ämnen som man måste tvinga sig igenom. Livet är inte alltid roligt och det tror jag kan vara en viktig läxa. Även om man älskar sitt jobb, så är det inte alltid roligt. Även om man älskar att spela fotboll, så är det sällan roligt att masa sig ut på någon frostig grusplan, sent en februarinatt för att springa slalom kring koner, men det är ändå så som bra fotbollsspelare skapas.

        Även om du inte håller med mig om problemet, så hoppas jag att du ändå ser fenomenet med att barn förlorar förmågan att tänka själva när det finns en ”lekmaskin” som tänker åt barnet. Du behöver inte visualisera bilen och rota i legolådan och slutligen bygga – du trycker bara på bil-knappen på skärmen.

  2. garbo

    Hanna , du skulle inte kunna fixa en intervju med Milo Yiannopoulos när han kommer till Sverige?

Kommentera